Doolhof 6, 5371 CP Ravenstein         0486 85 17 50 of 06 20 73 02 32         gitaarpraktijkbierman@home.nl
Veelgestelde vragen 2018-07-12T12:07:43+00:00

Op deze pagina vind je de antwoorden op veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem even contact op.

De individuele les van 30 minuten kost:

  • Voor leerlingen tot 21 jaar € 169,- per termijn.
  • Voor leerlingen van 21 jaar en ouder € 189,- per termijn.

Je geeft je op voor ten minste één Termijn (een Termijn is 10 lessen). Na afloop van een Termijn kun je stoppen, maar je mag natuurlijk zolang doorgaan als je wilt. Er zijn vier Termijnen per jaar.

Tijdens de schoolvakanties zijn er geen lessen. Vakanties kunnen wel per regio midden (bijv. Wijchen) of zuid (bijv. Ravenstein, Oss) verschillend zijn; kijk daarom altijd even op het rooster of op de site wanneer de vakanties voor Gitaarles zijn.

Het lesgeld moet vooruit betaald worden aan het begin van een termijn, door overmaken naar:

IBAN: NL77 ASNB 0706  9719 57 ten name van: Gitaarpraktijk Bierman
onder vermelding van de Naam van de Leerling, en de Termijn (1, 2, 3 of 4); zie de vraag over vakanties en termijnen.

Wanneer een leerling met gitaarles gaat stoppen, dan moet hij of zij dat minstens éen week vóor het einde van een termijn even laten weten. Als een leerling stopt vóór het einde van een termijn, dan wordt het voor díe Termijn al betaalde lesgeld niet gerestitueerd.

Als je gitaarles wilt gaan volgen, dan zit je niet aan een heel jaar vast, want je kunt per Termijn meedoen; een Termijn bestaat uit tien lessen. Hieronder volgen de termijnen voor het nieuwe lesjaar 2018 – 2019:

Termijnen 2018 -2019:

  • Termijn 1 begint op 20 augustus 2018 en duurt t/m 4 november 2018
  • Termijn 2 begint op 5 november 2018 en duurt t/m 27 januari 2019
  • Termijn 3 begint op 28 januari 2019 en duurt t/m 14 april
  • Termijn 4 begint op 15 april en duurt t/m 7 juli (Zomervakantie begint maandag 8 juli)

Om je aan te melden hoef je niet altijd te wachten tot het begin van een Termijn! Als er plaats is kun je vaak meteen beginnen met gitaarles.

Als er tijdelijk geen plaats is, dan kom je op de wachtlijst. Hoe eerder jij je aanmeldt, hoe hoger je op de wachtlijst staat en des te eerder kun je beginnen.

Vakanties en vrije dagen in 2018 en 2019:

  • Herfstvakantie (vrijdag 12 oktober t/m donderdag 18 oktober)
  • Kerstvakantie (22 december 2018 t/m 6 januari 2019)
  • Carnavalsvakantie (4 maart t/m 9 maart)
  • Meivakantie (20 april t/m 5 mei)
  • Hemelvaartsdag (donderdag 30 mei)
  • De Zomervakantie begint op 8 juli 2019

NB. Op Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag gaan de lessen in principe gewoon door. De leerlingen mogen zelf weten of ze daar gebruik van maken!

Je leert wat je wilt leren. Jij bepaalt zelf wat je gaat spelen. Pop of Klassiek of van alles wat. Zie hierboven de nieuwste nummers uit het Pop repertoire die je kunt spelen of klik op repertoire. Staat jouw favoriete artiest er niet bij, dan kijken we gewoon in de les op YouTube en kun je alsnog spelen wat je wilt. En wanneer het origineel nog te moeilijk zou zijn, dan maken we er (voorlopig) een voor jou al wel speelbare versie van.

Jongens en meisjes kunnen meedoen vanaf 8 jaar en je bent nooit te oud om te leren. De lessen worden op de mogelijkheden en belangstelling van iedereen apart aangepast. Mijn oudste leerling, tot nu toe, was 74 jaar toen hij met lessen begon.

Kan wel, hoeft niet. Akkoorden moet je vooral kennen als je jezelf, of een ander, wilt begeleiden, of als je in een band wilt spelen. Als je noten kunt lezen, dan versta je de taal van de muziek en kun je ook muziek spelen die je nog nooit gehoord hebt. Je kunt dan ook gemakkelijker praten over muziek, omdat je alles een naam kunt geven. Als je noten kunt lezen dan kun je op de gitaar ook een zelfstandig muziekstuk spelen (zonder dat je er bij zingt of zonder dat je met anderen samen speelt). Tijdens de les wordt ook aandacht gegeven aan het spelen van tabs. Een tab(ulatuur) is een grepenschrift. Het is gemakkelijker dan van noten spelen, maar ook minder precies en minder duidelijk, omdat je in een tab moeilijk de duur van de tonen kunt opschrijven; en geen vingerzetting.

In Ravenstein. Het adres is Doolhof 6, 5371 CP  Ravenstein, Noord-Brabant.

Door de gunstige ligging ben je vanuit de volgende plaatsen met ongeveer een kwartier in Ravenstein: Oss, Herpen, Schaijk, Heesch, Berghem, Beuningen, Wijchen, Bergharen, Batenburg, Hernen, Landerd, Megen, Mill, Grave, Uden, Nuland, Rosmalen, Nijmegen en Den Bosch.

De lessen worden gegeven van maandag tot en met vrijdag tussen 15.30 uur en 21.00 uur. We spreken in overleg een tijd af die schikt.

Nee, niet doen! Koop een “gewone” gitaar. Linkshandig zijn heeft eigenlijk juist voordelen. Hoe zo dan? Wel, iedereen pakt ooit voor het eerst een gitaar vast zó, dat hij de snaren kan aanslaan met zijn “beste” hand (meestal rechts).
Maar …. Het moeilijkste is eigenlijk wat je op de toets (de gitaar arm) moet doen, dus met je linkerhand! Dus iedereen die rechtshandig is, gaat de moeilijkste dingen met zijn “slechtste” hand doen. Iemand die Linkshandig is, en op een gewone gitaar gaat spelen, mag dus de moeilijkste dingen juist met zijn beste hand gaan doen.

Daar komt nog bij, dat als je gaat spelen op een “linkse” gitaar, dat je eigenlijk alleen op je eigen gitaar kunt spelen. Dus als je ergens komt bij de buurman, of een vriend, die een “gewone” gitaar heeft, dan kun jij daar niet op spelen, als je het linkshandig hebt aangeleerd. Ook heb je dan veel minder keus bij het kopen van een gitaar; want in de winkel hangen 30 rechtshandige gitaren tegenover 1 linkshandige.

Dus niet doen: leer gewoon spelen op een “normale” gitaar. Als je echt goed wordt moeten toch allebei de handen zich optimaal ontwikkelen.

Om jezelf te kunnen begeleiden of in een band te kunnen spelen hoef je echt niet eindeloos te studeren. In het begin een minuut of tien per dag is al heel wat. Als je al wat langer op les zit dan heb je meer repertoire en ben je vanzelf vaak al langer aan het spelen.

Gitaarles volgen doe je voor je plezier: naast je werk, of naast school. Ook als je nu en dan, door verbouwing, familieomstandigheden, ziekte, examen of weet ik wat, nauwelijks aan spelen toe komt, dan kunnen we op les altijd nog iets nuttigs of leuks doen.

Je hoeft je daar niet schuldig over te voelen, want het overkomt iedereen en voor de leraar is dat geen probleem! En als kinderen proefwerkweek hebben of examen, dan is het ook geen ramp als ze eens wat minder spelen. School gaat altijd voor!

Boodschap voor ouders: Oké, de les kost geld. Ze moeten er niet met de pet naar gooien, Maar u doet uw kind geen plezier als u dag in dag uit aandringt op studeren. Als uw kind graag wil leren gitaarspelen, moet het uit het kind zelf komen. En dat gaat dan met pieken en dalen: soms zijn er leukere liedjes en soms is er die (tijdelijk) bijna niet te spelen barré greep; soms moet er extra indruk gemaakt worden op een vriendje of vriendinnetje of gerepeteerd voor de voorspeelavond, soms is zwemmen of schaatsen belangrijker. Als het eerste bandje in het vooruitzicht is en het eerste optreden, dan wordt er dag en nacht gespeeld en soms hebben ze nergens zin in.
Maar éen ding is zeker: als u als ouder dag in dag uit achter uw kind aanzit over het oefenen, dan is het einde van de muzikale ambitie van uw kind in zicht, want dan willen ze van het “gezeur” af zijn: “dan maar niet”!

Al na de eerste lessen kun je direct een paar eenvoudige liedjes spelen.

Maar meestal bedoelt men: wanneer kan ik in een bandje spelen of mijn eerst optreden geven op een feestje of zo? Duurt dat een een jaar of drie jaar?Ik antwoord altijd: “200 uur” (geen 200 lessen, maar 200 uur oefenen)!

Als je iedere week een half uur oefent, naast de les, dan gaat het langer duren dan wanneer je iedere dag een uur speelt, want dan kun je al na een maand of zeven je eerste optreden plannen. Maar helaas hebben de meesten niet zoveel tijd over, al zouden ze wel willen.

Mag wel, maar heeft niet zo veel nut. De eerste les is zo anders dan de andere lessen, omdat je dan zoveel nieuwe informatie krijgt:
hoe je de gitaar moet vasthouden, hoe je moet zitten; hoe je de snaar aanslaat etc.

Het is ook nog nooit voorgekomen, dat iemand het beginnen met gitaarspelen niet leuk vond.
Of het iets voor je is, dat wordt pas duidelijk, als je een tijdje aan de gang bent: kun je tijd vrij maken om te oefenen? Dan kan wel eens blijken “dat lukt me niet”. Maar dat wordt niet duidelijk bij een proefles.

Wél kunnen ouders met hun zoon of dochter, gerust eens een afspraak maken om samen al eens een keer langs te komen. Je kunt dan zien waar de lessen zijn. We kunnen het er dan ook over hebben wat je graag wilt leren, of de gitaar die je hebt bruikbaar is. Of als je nog geen gitaar hebt wat voor een je het beste kunt kopen. Wat is de beste lestijd? Enzovoorts.

Nee, in principe niet.
De laatste tijd is het rooster erg vol, waardoor het vaak eenvoudig niet mogelijk is om een les te verzetten naar een andere tijd.

De eerste les in een jaar die de leraar moet afzeggen wegens ziekte, kan niet worden ingehaald!

Gelukkig, – afkloppen -, is dat de afgelopen jaren nauwelijks aan de orde geweest. Als, onverhoopt, door ziekte van de leraar meer dan één les per jaar uitvalt, dan zullen die uitgevallen lessen in mindering worden gebracht op het lesgeld van de volgende betalingstermijn.

Het drukke lesrooster staat niet meer toe om die lessen op een ander tijdstip in te halen.

De lessen zijn uitsluitend nog individueel. Je krijgt alle aandacht en kunt die muziek leren spelen die je zélf mooi vindt; in jouw eigen tempo. Jij bepaalt helemaal zelf wat je wilt leren.

Het is bij de Gitaarpraktijk niet langer mogelijk om groepslessen of duo-lessen te volgen.

Je hebt éen keer per week les. De individuele les duurt 30 minuten.
Tijdens de schoolvakanties zijn er geen lessen (zie “Termijnen en Vakanties van de Gitaarschool”).

Als het enigszins kan liever niet! Ouders leggen soms nogal wat druk op hun kinderen: de les kost geld en dus moet er optimaal gepresteerd worden en mag er niet “gekletst” worden in de les; kinderen kunnen dan niet even vertellen wat er die middag op school gebeurd is.

Soms ook bemoeien ouders zich met de les (met de beste bedoelingen natuurlijk, maar ze kunnen de problemen die een beginnende leerling tegenkomt niet juist inschatten) en helpen daarmee de leerling van de regen in de drup.

Soms ook willen ouders instructies zodat ze thuis hun kind kunnen aansporen of ‘helpen’. De ervaring leert dat kinderen onder deze druk vaak niet langer dan een of twee termijnen volhouden; het gitaarspelen is zo niet leuk, maar wordt tot de zoveelste extra opgave.

Jongens worden nogal eens rebels als vader of moeder in de buurt is. Meisjes gaan zich soms onzeker gedragen terwijl ze dat normaal niet doen.

Tenslotte komt het ook voor, dat ouder en kind gaan redetwisten en dan wordt de gitaardocent plotseling bemiddelaar. In z’n algemeenheid dus liever niet.

Maar als weersomstandigheden het eens noodzakelijk maken, of je wilt als ouder wel eens zien hoe zo’n les verloopt, dan kan het natuurlijk gerust een keer.

Ook als een kind in het begin wat onzeker is, dan is het bij de eerste lessen van een jonge leerling, soms wel fijn als papa of mama er bij zijn; ze weten in het begin tenslotte niet wat ze te wachten staat. Het duurt meestal niet lang voordat ze zich thuis voelen.

(De meeste kinderen komen zelfstandig. Maar als ouders de leerling brengen, dan rijden sommige ouders op en neer; anderen gaan onder de les even boodschappen doen (supermarkt is om de hoek), de hond uitlaten, lezen of ‘appen’ op het bankje aan de gracht, een kopje koffie drinken bij Stadsherberg de Keurvorst, een tukkie doen in de auto, bij een kennis langs, of ze gaan gewoon even heerlijk wandelen door het mooie stadje Ravenstein.)

Maak je geen zorgen. Bijna iedereen kan gitaar leren spelen en je bent nooit te oud om te leren.

Binnen een paar maanden kunnen de meesten al wel liedjes spelen voor bij het kampvuur, in de klas, op een feest, op een voorspeelmiddag of gewoon thuis voor jezelf of je vrienden. Mocht het nog echt niet lukken, dan laat ik dat natuurlijk wel weten.

Veel (oud)leerlingen spelen in een band of orkest, zijn musical gaan doen, of zelfs naar het conservatorium gegaan. Een paar leerlingen zijn inmiddels zelf gitaarleraar geworden, of zijn als zanger(es)/gitarist een professionele carrière begonnen in de muziek.

  • Een map (4 of 23 rings). Geen map met 2 ringetjes want dan gaan alle blaadjes stuk!
  • Een gitaar, om thuis te kunnen oefenen.
  • Een stemapparaatje, vooral in het begin. Je kunt dan thuis zelf heel eenvoudig je gitaar stemmen!
    Een gitaarhoes als je de gitaar op je rug of op de fiets moet mee nemen. In de auto kan de gitaar ook wel mee zonder hoes.

Als je thuis een stemapparaatje hebt en je weet hoe je zelf je gitaar moet stemmen, dan hoeft jouw eigen gitaar niet eens mee naar de les en speel je tijdens de les op een gitaar van de gitaarschool.
Het is wel handig als je straks ook een voetsteun hebt, een paar plectrums, een snarenklem (capo), een muziekstandaard. Maar dat hoeft niet per sé meteen. Dat zijn leuke verjaardag- of Sinterklaascadeautjes.

  • Geen map met 2 ringetjes, want dan gaan alle blaadjes stuk!
  • Geen “snelbinders”, want die zijn heel lastig in de les.
  • Geen plastic omslagjes of “showtassen” want ook die zijn lastig in de les!
Een gitaar hoeft niet zo duur te zijn. Je kunt al wel een geschikte gitaar kopen rond €150,-.

Het beste is om te beginnen op een gitaar met nylon snaren, zeker als de leerling nog wat jonger is (stalen snaren zijn scherper en moeilijker te bespelen). Echt niet doen dus! Dat kan later natuurlijk altijd nog.

Koop ook meteen een gewone, héle gitaar en niet een ¾ of zelfs een ½ gitaar, ook niet als de leerling nog erg klein is (als de gitaar in het begin wat te groot zou zijn, dan lossen we dat eenvoudig tijdelijk op met een capo d’astro, een snarenklem).

Als je nog nooit gespeeld hebt, dan vraag je aan de verkoper of je de gitaar door je leraar mag laten keuren en of je er mee terug mag komen als hij niet goed is. Als de verkoper daar moeilijk over zou doen, dan ben je in de verkeerde winkel.

Het is niet zo verstandig om een gitaar via Marktplaats te kopen, want er kan nog wel eens iets mis zijn met een gitaar, en je kunt hem dan niet terug brengen. Online moet je alleen kopen waar je hem zonder problemen kunt terug sturen, als de gitaar niet goed zou zijn.

Als je op de fiets komt wel. Dan kun je de gitaar op je rug meenemen. Als je met de auto komt is het niet per se nodig.

Thuis moet je een gitaar nooit in de hoes doen, want daar raakt hij alleen maar door ontstemd.
En als je steeds de gitaar uit de hoes moet halen voordat je kunt gaan spelen, dan denk je sneller: ‘laat maar’.

Hij moet juist zo voor het grijpen staan. Zodat je tussendoor telkens even kunt spelen. Als je hem in een hoek zet of in een gitaarstandaard, dan valt hij niet zo snel om. Als je echt een hele dure gitaar hebt, dan moet je hem wel zorgvuldig opbergen in een gitaarkoffer.

De laatste jaren krijg ik wel eens een van de hierboven staande vragen voorgehouden. De ervaring leert dat het voor de gitaarles geen probleem is. Ook voor het gitaarspelen niet. De gitaarles is individueel, en de genoemde problematiek speelt daar dus nauwelijks; De gitaarles wordt volledig aangepast aan het karakter, temperament, voorkeuren en mogelijkheden van de leerling.